Snapchat on niin sanotusti place to be. Se on mainosalusta etenkin nuorten tavoittamiseen, vaikka tänä päivänä Snäppiin ovat rantautuneet teinien ja nuorten aikuisten lisäksi joukko keski-ikäisiä kuluttajia ja yrityksiä. Snapchat-mainonta voi olla yrittäjälle rahareikä tai kultakaivos – mainonta kannattaa rakentaa strategian ympärille. Mikäli strategian laatiminen tuntuu tuskaiselta tai kaipaat jo olemassa olevaan ammattilaisen näkökulmaa, antaa Bazar Helsinki sellaisen mielellään.
Mikä on Snapchat?
Snapchat on jo monille yrityksillekin vakiintunut työkalu tehokkaaseen markkinointiin. Kyseessä on mobiilisovellus, jonka tarkoituksena on tehdä viestinnästä helppoa ja hauskaa. Kavereille snäpätään jopa satojen snäppien edestä yhden ainoan tunnin aikana! Lähetetty snäppi katoaa sen jälkeen, kun vastaanottaja on katsonut viestin tai kuvan. Kuvista voi tehdä myös 24 tuntia näkyviä stooreja, jolloin sisältö on kaikkien ystävien nähtävillä kokonaisen vuorokauden ajan.
Snapchat-mainonta käytännössä
Snapchatissa mainostaminen vaatii kirjautumisen Snapchatin Ads Manageriin ja sopivan mainosformaatin valinnan. Mainosformaatteja ovat muun muassa yhdestä kuvasta tai videosta muodostuva Snap Ad, hassutteleva Filter tai laajempi kokonaisuus Lens, jonka takaa paljastuu AR-teknologia. Snapchat-mainonta voi esimerkiksi kasvattaa brändiä, saada aikaan lisää kauppaa tai metsästää hyviä liidejä.
Ads Manager
Ads Manager on Snapchatin oma mainonnanhallintatyökalu, josta kampanjointi hoituu varsin sujuvasti. Kampanjoiden tilaa voidaan seurata "Manage Ads" -välilehdeltä: mitkä mainokset ovat aktiivisia ja kuinka ne toimivat. Pystyt seuraamaan esimerkiksi sitä, kuinka mainos kerää näyttöjä, mikä on tuhannen näyttökerran hinta ja paljonko budjettia on käytetty.
Snap Ad
Snap Ad on tavanomainen, koko ruudun peittävä tarinamainos, joka voi olla yksi kuva tai video. Mikäli mainos saa potentiaalisen asiakkaan kiinnostumaan, voi hän swaipata sormella ylöspäin ja siirtyä näin suoraan ostoksille esimerkiksi mainostajan verkkokauppaan.
Tallennusformaatti: .jpg, .png, .mp4, tai .mov
Resoluutio: 1080px x 1920px
Videon kesto: 3-180 sekuntia
Snap Lens
Lens on kuvaan lisättävä tehoste, joka valitaan kuvaan ottohetkellä, eikä sitä saa pois kuvasta jälkeenpäin. Tehoste voi olla vaikkapa pizzaa myyvän yrityksen pizzalaatikko, joka näkyy Snapchatin tehosteen läpi kuvattavalla puistonpenkillä. Tehosteiden takaa löytyy AR-teknologia (Alternative Reality) – tehosteen luominen tapahtuu näppärästi Lens Web Builderilla. Snapchatin käyttäjistä jopa 70 miljoonaa hassuttelee tehosteilla päivittäin!
Logo kannattaa sijoittaa yläreunaan oikealle tai vasemmalle
Tehosteeseen lisätään sana Sponsored, joka näkyy kahden sekunnin ajan
Snap Filter
Filter tarkoittaa suodatinta, joka asetetaan kuvan päälle sen ottamisen jälkeen. Suodatin voi olla jokin esimerkiksi musta sävy, päivämäärä, paikkakunta tai tapahtumaa mainostava kehys. Ads Manager antaa sinulle tietoa muun muassa siitä, kuinka moni on käyttänyt mainostettua filtteriä tai tallentanut kuvan omalle laitteellensa.
Tallennusformaatti: .png
Resoluutio: 1080px x 2340px
Kannattaako Snapchat-mainonta?
Snapchatia käyttää maailmanlaajuisesti 218 miljoonaa ihmistä joka päivä keskimäärin 30 minuuttia. Kun kyse on katoaviin kuviin pohjautuvasta, nopeatempoisesta viestintäsovelluksesta, puolen tunnin siivu päivästä on varsin mallikas suoritus.
Kun Instagram julkaisi Stories-ominaisuutensa vuonna 2016, ajatteli moni sen syöksevän Snapchatin synkkiin syvyyksiin. Vaikka Instagram Stories on jopa kaksinverroin Snapchatia suositumpi, noin 38 % Snapchatin käyttäjistä ei ole tavoitettavissa Instagramista.
Snapchat-mainonta on kannattava vaihtoehto etenkin silloin, kun kohderyhmä koostuu nuorista aikuisista. Snapchatin kohdennusvaihtoehdot eivät jätä ketään kylmäksi!
Bazar Helsinki tekee somettamisesta sujuvampaa
Somettaminen vaatii kaverikseen strategian sekä laadukkaan sisällön, joka vangitsee potentiaalisen asiakkaan huomion heti kättelyssä. Bazar Helsinki on täällä sinua varten – olipa huolenasi sitten tyhjinä ammottavat kommenttikentät Facebookissa tai vielä valloittamatta jäänyt Snapchat. Skrollaa tätä sivua hitusen alaspäin ja täytä yhteydenottolomake, niin sovitaan tapaaminen vaikkapa kahvikupposen äärelle!
Comments