top of page
Writer's pictureBazar

Sisällöntuotanto – neljä yleistä virhettä, joita et halua tehdä

Tuloksellinen sisällöntuotanto on taitolaji. Jotta sisällöntuotanto muuttuu kassavirraksi, on huomioitava monia eri seikkoja ennen kuin alkaa julkaisemaan sisältöä. Tänä päivänä sisällöntuotannon ammattilaisten seassa ei enää pärjää simpukkapuhelinkuvilla ja kirjoitusvirheillä rikastetulla tekstillä, vaan somettajat haluavat nähdä laadukasta sisältöä.


Mitä sisällöntuotanto on?


Sisällöntuotanto tarkoittaa sisällön tuottamista. Sisältö voi päätyä esimerkiksi sosiaaliseen mediaan kuten Facebookiin, uutiskirjeeseen tai verkkosivustolle. Sisältöä puolestaan ovat:


🤳 Kuva

📹 Video

🔊 Ääni

✍️ Teksti


Sisällöntuotanto on loistava tapa luoda myönteistä vuorovaikutusta potentiaalisen asiakkaan kanssa. Voi olla, että ensivaikutelma yrityksestäsi muodostuu asiakkaalle ainoastaan yrityksesi tuottaman sisällön pohjalta, mikäli esimerkiksi kivijalkakauppaa ei ole tai asiakas ei siellä asioi. Ei siis ole ihan sama, millaista sisältöä julkaiset.


Sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi


Tehokas sisällöntuotanto vaatii sekä asiakkaan tuntemista että hakukoneen ymmärtämistä. Hakukoneoptimoitu sisältö esimerkiksi verkkosivuilla nostaa yrityksen näkyvyyttä Googlessa ihan ilmaiseksi, jonka vuoksi siihen kannattaa panostaa. Hakusanatutkimuksen pohjalta valittujen, relevanttien hakusanojen ympärille rakennettu sisältö, kuten blogiartikkelit, ovat tärkeä osa toimivaa hakukoneoptimointia.


Suosi siis

  • pitkää ja runsasta sisältöä,

  • asiantuntijatekstejä (kuten blogiartikkeleita) ja

  • kuvia, videoita sekä muuta visuaalista materiaalia artikkeleissa.


Esimerkiksi ohjevideon lisääminen YouTuben kautta omaan blogiartikkeliin saattaa nostaa sijoitusta huomattavasti Googlen hakutulossivulla.





Sisällöntuotannon yleisimmät virheet


Erilainen sisältö vaatii eri asioita, esimerkiksi blogiartikkeleiden kirjoittajalla täytyy olla hallussa kielioppi sekä hakukoneoptimointi, kun taas videosisältöä tuottavalta on hyvä löytyä teknistä osaamista ja visuaalista silmää. Oli kuitenkin kyse mistä sisältötyypistä tahansa, huomioi hyvä sisällöntuotanto muutamia tärkeitä tekijöitä. Kerromme sinulle seuraavaksi neljä varsin yleistä virhettä, joihin sinun ei ne luettuasi tarvitse sortua! 😎


1. Et luo sisältöä asiakkaallesi


Luot sisältöä, jonka ajattelet itse olevan kiinnostavaa – "tietysti se sitten muitakin kiinnostaa..." näin ei kuitenkaan ole. Sisällöntuotanto on tehokasta silloin, kun sisältöä tehdään kohderyhmän mielenkiinnot, tarpeet sekä muun muassa kielellisen tyylin huomioiden. Esimerkiksi keski-ikäiselle toimitusjohtajalle kannattaa tuottaa sisältöä ammattikielellä, kun taas nuori aikuinen kiinnostuu todennäköisemmin puhekielestä.


💡 Mieti,

  • millaisia persoonia asiakkaasi ovat,

  • millainen on asiakkaasi tyypillinen ostopolku ja

  • mitä asiakkaasi todella haluavat kuulla sinulta.


Asiakkaan mukaan valikoituu kielellisen tyylin lisäksi käytettävät kanavat, julkaisumuodot (vaikkapa kuva tai video) sekä tavoitteet, joihin sisällön tuottamisella tähdätään. On siis äärimmäisen tärkeää tuntea kohderyhmä sekä asiakkaan ostopolku, jotta osaat kohdistaa hänelle oikeanlaisen viestin oikeassa kanavassa ja juuri oikeaan aikaan.


2. Tuotat sisältöä vailla suunnitelmaa


Laadi aina sisältösuunnitelma seuraavalle kuukaudelle tai parille etukäteen. Näin et missaa kohderyhmällesi tärkeitä juhlapäiviä, jotka tukevat liiketoimintaasi – esimerkiksi tanssikouluna sinun kannattaa nostaa sisällössäsi esiin kansainvälistä tanssin päivää. Sosiaalisen median julkaisujen lisäksi sisältösuunnitelma kannattaa laatia myös esimerkiksi verkkosivustolle julkaistavien blogiartikkeleiden varalle.


Suunnitelmallisuus helpottaa tekemistä, sillä voit tehdä julkaisuja etukäteen ja ajastaa ne esimerkiksi Facebook Creator Studiossa tai Hootsuitessa. Sisältösuunnitelma on kuitenkin vain suuntaa antava ohjeistus, jota tarpeen mukaan voi matkan varrella muuttaa.


💡 Mieti,

  • milloin asiakkaasi viettävät aikaa puhelimellaan surffaillen,

  • millainen yrityksesi äänensävy (Tone of voice) on ja

  • mitkä ovat ne kohderyhmällesi ja liiketoiminnallesi tärkeät päivät.


Sisällöntuotanto on huomattavasti helpompaa, kun sinulla on suunnitelma sen tekemiseen. Ilman suunnitelmaa julkaisut jäävät helposti taka-alalle, eikä niihin muiden työtehtävien ohessa ehditä nähdä vaivaa, mikä puolestaan vaikuttaa sisällön laatuun.


3. Teet julkaisuja joka kanavaan


Usein yrittäjät ajattelevat, että on hyvä tuoda brändiä esille edes vähän joka kanavassa. Kaikista fiksuinta on kuitenkin valita yksi tai kaksi pääkanavaa, joihin tuottaa sisältöä täydellä teholla. Liian monesta somekanavasta taatusti joku jää vähemmälle huomiolle, mikä näyttää potentiaalisen asiakkaan silmissä siltä, ettei liiketoimintaa ole olemassa tai siihen ei jakseta nähdä vaivaa tämän hiljaiseloa elävän kanavan perusteella.


💡 Mieti,

  • kuka asiakkaasi on,

  • missä kanavissa hän viettää aikaansa ja

  • missä kanavissa hän ei vietä aikaansa.


Yleisesti hyviä kanavia alkuun ovat Facebook sekä Instagram. Niiden käyttö on monelle tuttua jo etukäteen, mikä tekee aloittamisesta helpompaa. Ota kuitenkin huomioon, ettei sinun kannata tehdä sisältöä Instagramiin, mikäli kohderyhmäsi koostuu vaikkapa yrityksen johtohenkilöistä – tällöin valintasi pitäisi olla ensisijaisesti LinkedIn.


4. Yrität tehdä kaiken itse


Kaikesta ei tarvitse selviytyä yksin. Etenkin yksinyrittäjän arki pitää sisällään niin asiakaspalvelua, tilausten seurantaa kuin kampanjoiden toteuttamista, mikä jättää entistäkin vähemmän aikaa kriittisen tärkeälle sisällöntuotannolle.


💡 Mieti,

  • onko sinulla aikaa tuottaa laadukasta sisältöä,

  • jaksatko ja haluatko tuottaa sisältöä sekä

  • voisiko vaikkapa osan sisällöntuotannosta ulkoistaa.


Sisällöntuotannon ulkoistaminen on ratkaisu silloin, kun haluat, että yrityksesi nimissä julkaistava sisältö on potentiaalisen asiakkaan ajan arvoista ja myyvää – mutta sinulla ei ole osaamista, aikaa tai jaksamista sen säännölliseen toteuttamiseen.


Sisällöntuotanto vaatii aikaa, jaksamista ja asiakkaan näkökulman ymmärtämistä


Ennen kuin ryhdyt tuumasta toimeen, hyppää hetkeksi asiakkaan saappaisiin. Teet sisältöä asiakkaalle, et itsellesi, jonka vuoksi asiakkaan tarpeiden tunnistaminen on erityisen tärkeää.


Tuota ennen kaikkea hyödyllistä sisältöä, josta asiakas löytää etsimänsä ja kenties enemmänkin.

Mikäli haluat ammattilaisen tuottamaan timanttisen sisällön, käänny puoleemme! Bazar Helsinki on luova toimisto, josta löydät luovat alan ammattilaiset käyttöösi, etkä koskaan maksa liikaa. Skrollaa sivua alaspäin, ja ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella jo tänään.




35 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page