Sosiaalinen media on ollut pitkään paikka irtautua arjesta – siellä on voinut viettää aikaa mielenkiintoisia YouTube-videoita katsellen, tai ystävien kanssa päivän kuulumisia vaihtaen. Tänä päivänä some on kuitenkin aikaisempiakin vuosia merkittävämpi osa ihmisten arkea, mikä on muovannut siitä myös loistavan paikan tehdä tehokasta markkinointia. Somen potentiaalin hyödyntäminen yritystoiminnan kasvattamisessa vaatii kuitenkin satunnaisen postailun sijaan suunnitelmallisuutta ja työkaluja, joita osataan hyödyntää oikein. Lue täältä, mitä nämä somettamista helpottavat työkalut ovat.
Somemarkkinointi on sosiaalisen median hyödyntämistä tuotteen tai palvelun markkinoinnissa.
Sosiaalinen media on aina ollut paikka viihtymiselle, mutta nykyään se on yhä enemmän paikka myös kaupanteolle. Esimerkiksi maailmanlaajuisesti rakastettu Instagram yhdistää yhden sovelluksen sisään sekä viihtymisen että ostamisen – asiakkaan ei tarvitse edes poistua somesta tehdäkseen ostosta mainostajan verkkokaupassa. Jos Bazar Helsinki saisi valita ainoastaan yhden paikan tehdä mainontaa, olisi se epäilemättä sosiaalinen media. Tämän postauksen luettuasi somemarkkinointi olisi varmasti myös sinun valintasi.
Somemarkkinointi tarvitsee toimiakseen suunnitelman
Sosiaalinen media on täynnä toinen toistaan rakastetumpia kanavia. On Facebookia, Instagramia, TikTokia ja Snapchatia. Saat takuulla ison loven lompakkoon, mikäli yrität heti ensi kättelyssä handlata menestyksekkäästi kaikki tarjolla olevat kanavat tietämättä edes sitä, missä juuri sinun yrityksesi kohderyhmä viettää aikaansa. Jotta somemarkkinointi voi toimia, on sitä tehtävä suunnitelmallisesti.
Mieti,
ketä haluat tavoitella ja miksi?
mistä kanavasta heidät löytää?
millaiseen sisältöön he sitoutuvat? → tykkäykset, kommentit, jaot
mitä tavoittelet markkinoinnilla? → esim. myyntiä tai uusia asiakkaita
Somessa kannattaa tuottaa aitoa sisältöä. Somekansa vainuaa kyllä heti, mikäli esität jotain muuta, tai seuraajasi ovat vaikkapa ostettuja. Ole oma itsesi ja anna persoonasi näkyä. Rakenna tunnistettava brändi, joka ei huku samaan massaan muiden ihmisten julkaisujen joukkoon. Tuo esiin asiantuntijuutta ja sitä, miksi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi on ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Käytä somemarkkinoinnin suunnitteluun tunti jos toinenkin, jotta saat tulevaisuudessakin käytettyä kaikki voimavarat ajasta rahaan mahdollisimman tehokkaasti.
Lukuvinkki: Millainen sisällöntuotanto sopii yrityksellesi?
Somemarkkinointi rahalla vai ilman?
Somemarkkinointi pitää sisällään kaikki sosiaalisessa mediassa tehdyt toimenpiteet, joilla pyritään edistämään liiketoimintaa. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa säännöllisesti julkaistut postaukset, asiakaspalvelu, analytiikan pohjalta tehty sisällön suunnittelu sekä maksullinen mainonta. Kuten huomaat, markkinointia on itse asiassa aika monikin asia. Vaikka pystyisitkin tekemään paljon käyttämättä mainontaan euroakaan, tekee usein viimeistäänkin kanavien algoritmien toiminta maksullisen mainonnan käytön lähes välttämättömäksi. Kun mainonnan tekee oikein, on se hurjan kannattavaa.
Tehokas somemarkkinointi ammentaa voimansa laadukkaasta, kiinnostavasta sisällöstä oikeassa kanavassa sekä siitä, että sen leviämistä tehostetaan ja kohdentaminen tehdään entistäkin tarkemmin maksetun mainonnan avulla.
Tässä loputtomassa verkkoviidakossa kukaan ei löydä sisältösi pariin vahingossa – edes kaikki seuraajasi eivät näe orgaanisia postauksiasi kanavien algoritmien vuoksi.
Somemarkkinointi ulkoistettuna
Vaikka olet esillä somessa, älä unohda laadukkaan verkkosivun tärkeyttä. Kun teet somemarkkinointia, ohjaat potentiaalisia asiakkaita myös verkkosivuillesi – joko suoranaisesti mainoksen linkin kautta tai niin, että ihmiset kiinnostuvat ja käyvät katsomassa hakukoneen kautta. Mikäli verkkosivu latautuu hitaasti, ei käyttäydy responsiivisesti tai näyttää epäammattimaiselta, on somemarkkinointiin käytetty panos osittain valunut kankkulan kaivoon.
Somemarkkinointi on tärkeää, sillä tänä päivänä ihmiset viettävät aikaa verkossa ja tekevät siellä myös ostoksensa.
Bazar Helsinki auttaa sinua mielellään niin verkkosivun kuin somenkin kanssa – älä epäröi pyytää apua, kun siltä tuntuu. Ulkoistettuna palveluna somemarkkinointi säästää tunteja ja hermoja yrittäjältä, joka tahtoo keskittyä tekemään sitä, mitä todella rakastaa.
Comments