Tiesitkö, että kuviakin pitää hakukoneoptimoida? Ei riitä, että verkkosivuille länttää pari kappaletta kivoja kuvia – kuvien hakukoneoptimointi on tärkeä hakutulossivulla sijoitusta nostava toimenpide.
Edes hakukonekingi Google ei osaa tulkita kuvia kuten me ihmiset. Hakukoneiden silminä toimii data, jota meidän on sille annettava. Kuvien hakukoneoptimointi selittää Googlelle datan avulla sen, mitä kuvassa on ja kenelle sitä pitäisi näyttää. Kaikki saa alkunsa avainsanoista, joita liitetään kuvan yhteyteen ALT-tekstin (Alternative Text), otsikon (Title), kuvatekstin (Caption) ja kuvauksen (Description) muodossa. Jotta kuvien hakukoneoptimointi tuo verkkosivuille oikeanlaista liikennettä, on sinun tiedettävä potentiaalisten asiakkaidesi käyttämät hakusanat. Mutta mistä sinä voit tietää ne hakusanat, joilla Martta surffaa Googlessa? Tee avainsanatutkimus.
Kuvien hakukoneoptimointia ei kannata unohtaa. Sen lisäksi, että se parantaa verkkosivun ilmaista näkyvyyttä Googlessa, auttaa se myös kuviasi näkymään kuvahakusivulla. Mikäli pähkäilet kuviesi optimoinnin tasoa, tsekkaa tilanne esimerkiksi työkalulla nimeltä Seo Site Tools.
Aina virheiltä ei voi välttyä – mutta nyt voi! Bazar Helsinki on listannut neljä virhettä, joilta voit alla olevan muistilistan ansiosta välttyä. Tadaa, on kuvien hakukoneoptimointi hitusen helpompaa.
Oikein tehty kuvien hakukoneoptimointi välttää nämä virheet
Kuvien hakukoneoptimointi on tarkkaa puuhaa. Hakukoneoptimoinnin kannalta kyse on kokonaisuudesta: Google rakastaa sekä hakukoneoptimoituja tekstejä että kuvia. Pidä siis huolta siitä, että koko pakka on hallussa. Kuvien hakukoneoptimointi voi parhaimmassa tapauksessa viedä päivästäsi aikaa vain vartin verran. Aika ei siis ole este tämän toimenpiteen tekemiselle.
Mikäli ajan sijaan kompastuskivi on osaaminen, auttaa Bazar Helsinki optimoinnissa mielellään. Voit rohkeasti kysyä meiltä apua soittamalla numeroon 020 127 9990. Monesti kuvat ladataan verkkosivuille ilman sen kummempaa optimointia, mikä on oikeastaan virhe numero yksi. Mikäli haluat välttää loputkin yleiset harha-askeleet, jatka lukemista:
1. Kuvat ovat liian isoja
Uskallamme väittää, että olet joskus törmännyt laittoman hitaasti latautuvaan verkkosivuun. Ylisuuret kuvat tekevät sivuston latautumisesta naurettavan hidasta, joka saa kaikista turhautuneimmat ja kiireisimmät selailijat tekemään U-käännöksen – eikä ihmekään. Kun jengi poistuu sivulta samalta istumalta, nousee sivuston välitön poistumisprosentti eli Bounce rate. Tämä ei ainakaan edesauta hakutulossivun kärkeen kipuamista.
Varmista, että lataamasi kuvat ovat tarpeeksi pienikokoisia ja hyvälaatuisia. Suurta pikselimössöä tai pientä suttua ei kukaan jaksa jäädä tuijottelemaan. Sopivan kokoinen kuva on kooltaan noin 100 KB. Kun tämä koko tuplaantuu, moninkertaistuu myös sivun latausaika. Kuvien pienentämiseen voi käyttää kuvankäsittelyohjelmaa tai siihen tarkoitettua työkalua:
Adobe Photoshop
GIMP
TinyJPG
2. Kuvia ei ole nimetty oikein
Olet tähän asti saattanut nimetä kuvatiedoston tyylillä tämmönen.jpg. Tämä ei kuitenkaan kerro hakukoneelle kuvan sisällöstä mitään – ja se on tiedoston nimen yksi tehtävistä. Kuvatiedosto kannattaa nimetä sellaisella avainsanalla, joka pyörii kuvan sisällön sekä yrityksesi aihealueen ympärillä. Jos haluat kuvasi näkyvän Googlessa hakusanalla kasvohoito, nimeä kuvasi alun esimerkin sijaan esimerkiksi kasvohoito.jpg. Unohda nimestä suosiolla ääkköset sekä numerosarjat.
3. ALT-teksti on vähän sinne päin
Alternative Text on vaihtoehtoinen vastine kuvalle. Se tulee esiin ainoastaan silloin, kun selain ei suostu lataamaan kuvatiedostoa tai selaimen asetuksista riippuen kävijä sijoittaa hiiren kuvan päälle. ALT-tekstin ollessa epärelevantti menee kuvien hakukoneoptimointi täysin metsään: ALT-teksti on avainasemassa sivuston hakukonenäkyvyyden tehostamisessa.
Jälleen toteamme sen, etteivät hakukoneet näe kuvia kuten me ihmiset. Tällöin ALT-tekstin tehtävänä on toimia hakukoneen silmäparina – se kertoo hakukoneelle kuvan sisällön. Hyvä ALT-teksti on selkeä, informatiivinen ja sisältää avainsanan. Unohda tästäkin pois ääkköset sekä numerosarjat.
4. Kuvilla ei ole sivustokarttaa
Kuvien sivustokartat auttavat hakukoneita löytämään ne biljoonien kuvien villistä verkkoviidakosta. Sivustokarttojen tärkein tehtävä on antaa Googlelle tietoa siitä, mitä kuvat ovat ja ketkä niitä haluaisivat nähdä. Sivukartta luodaan sitemap.xml -tiedoston alle, josta Google poimii tiedoston tiedot ja indeksoi kuvan. Mikäli kuvaa ei ole lisätty sivukarttaan, ei Google indeksoi sitä. Hmm… mikä ihmeen indeksointi? Indeksointi on prosessi, jossa hakukone etsii tiedoston ja varastoi sen tietokantaansa.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: kuvien hakukoneoptimointi kannattaa
Muista pitää kuvat maltillisen kokoisina, nimetä ne informatiivisesti ja lisätä kuvat sivukarttaan, jotta Google osaa löytää tiensä kuvien pariin. Kuvien hakukoneoptimointi voi alkuun tuntua hankalalta, mutta harjoitus tekee mestarin! Tarvittaessa optimoinnin kanssa jeesaa työkalu nimeltä Google Webmasters ja uuden ajan markkinointitoimisto, joka kantaa ylväästi nimeä Bazar Helsinki.
Comments